פסטיבל סולם יעקב פסטיבל אבו גוש ה 51 הרשמה לניוזלטר יחסי ציבור עשה זאת בעצמך

Blogger Twitter Youtube Facebook



20 אפריל 2013
איך משיגים כתבה מחמיאה במוסף סופשבוע?

זה נכון, כשיש סרט חדש או תכנית טלוויזיה חדשה, תמצאו ראיונות עם השחקנים בכל המוספים הגדולים. אבל איך יוזמים כתבה עם אמן אחר, מעניין ככל שיהיה, שהתפוצה של עבודתו אינה מגיעה לכלל האוכלוסייה (עדיין)? הדרך המקובלת היא לשלוח מייל לאחד הכתבים ולעורך ואז לחכות לתשובה - כן או לא. אחרי שמגיעה תשובה (ולרוב תהיה שלילית) ממשיכים למוספים אחרים. כך נוהגים אנשי יחסי ציבור מהסוג הקלאסי. לפעמים סוגרים כך כתבות. לרוב נדרשים לספק ליטרת בשר מסוימת (כלומר, כל מיני פרטים לא נעימים מהחיים). העיתונאי/עורך, לא מכיר, וצריך לשכנע אותו. אני סבורה שעדיף בהרבה שהעיתונאי יהיה זה שייזום את הכתבה, כשלכאורה אין מאחוריה שום יחסי ציבור, אלא ירגיש שזו יוזמה שהיא לגמרי שלו. כשעיתונאי נתקל באדם מעניין - וגם אני הייתי עיתונאית- הוא יסתקרן לכתוב, להכיר ולהתעניין, ולאו דווקא יחפש את הצהוב. כמובן שהוא צריך לקבל אישור מהעורך שלו, אך סביר להניח שהוא יידע טוב יותר איך לקבל זאת. מסיבה זו אני מעדיפה לעבוד מול העיתונות לאורך זמן ולא רק לעשות קמפיינים לאירוע אחד קצר מועד, שאם לא השגנו את הכתבה , אבוד לנו. כשעובדים לאורך זמן מגרש המשחקים גדול הרבה יותר ויש יותר חופש פעולה. אמן שרוצה לקדם את עצמו, כדאי שיהיו לו אירועים כל הזמן ואז הוא יהיה פחות "לחוץ" לכתבה לקראת אירוע מסוים, או שלאותו אירוע יגיעו כל הקניינים, וכל כך עוד בהמשך. כשיש אירוע אחד קרוב, אני אעדיף לעניין כמה שיותר עיתונאים, ואחרי זה אקבל מספיק פניות ואוכל לבחור ביניהן..ולא לחכות לתשובה מהמוסף הראשון, השני והשלישי... 
כל אלו הם טקטיקות שבהן אני נוהגת. אבל הדבר הכי חשוב הוא ההתמדה בתקשור המסר
לכמה שיותר מקומות, בסוף הוא נופל על האוזן הנכונה, ולא תמיד בדרך שצפינו.
בסופהשבוע האחרון פורסמה במוסף הארץ כתבה בת 4 עמודים על לקוחה שלי המנצחת טליה אילן, מנהלת מוזיקלית של תזמורת הבמה. היוזמה היתה לגמרי של העיתונאית נרי ליבנה. אילן פגשה את ליבנה בצילומים של תכנית הטלוויזיה "נפגשים בשישי" בנושא צ'כיה. מפיקת התכנית הזמינה דרכי את להקת צ'וקרליה, שהופיעה באחד הקונצרטים של התזמורת לצילומי התכנית. אני התעקשתי שטליה תגיע לאולפן, תדבר על התזמורת ואף נמצא לה קשר צ'כי (היא זכתה בתחרות ניצוח יוקרתית בצ'כיה). בסופו של דבר הקטע הזה מהתכנית נחתך (כן גם זה קורה), אך בצילומים היא כאמור פגשה את ליבנה. נוצרה ביניהן כימיה וליבנה מאוד התלהבה, וגם הצליחה להשיג אישור לכתבה בת 4 עמודים במוסף. אותה כתבה, שפורסמה כאמור בסופשבוע זה, תורגמה גם לאנגלית ובמוסף של ,הארץ" באנגלית הופיעה ככתבת שער. תאמרו- מזל... בהחלט גם. אך את המידע על טליה אילן ובעלה המנצח יליד שנחאי אי-אן שו .. טפטפתי כל כך הרבה השנה לכל כך הרבה כלי תקשורת, שזה עשה את פעילותו במרחב...טליה אילן בהחלט מבינה שאני גרמתי לכתבה, גם אם בעקיפין, והודתה לי מאוד. הכתבה אגב מציגה את אילן באור מאוד חיובי.
ועכשיו לנושא הקניינים, כפי שהבטחתי. סיפור דומה על משחקי חיזור. לקוחה שלי מאוד רצתה לעבוד עם מפיק מסוים ואף ביררה מולו באילו ימים הוא פנוי, כדי להתאים מופעי חשיפה למועדים אלו. היא דיברה איתו הרבה פעמים. בהמשך, התחילה לעבוד איתנו במטרה להגיע לקהלים חדשים. עברנו דרך ארוכה של התלבטות איפה ואיך לערוך את הערב, ואיזה קהל נוסף להזמין (לא כדאי להזמין רק קניינים למופע חשיפה, כי הם קהל ביקורתי יותר ומחיאות הכפיים שלהם דלות יותר). לבסוף למופע הסופי בכלל לא הזמנו את המפיק הזה, כי הרגשנו שהוא עסוק מדי. ומה קרה שבוע לאחרי מופע החשיפה, שהיה מוצלח מאוד? אותו מפיק התקשר והזמין את הלקוחה למופע, אפילו מבלי לראות אותה על הבמה, רק מהאזנה לשירים באתר המוצלח שלה. וכמו שאומרים- המזל עובד בהחלט, כשעוזרים לו.
לא פעם אחת שמעתי על מנצחים ישראלים, שהצליחו בחו"ל, אחרי שקראו להם להחליף מנצח שחלה. הם הכינו עצמם מהרגע להרגע, ומאז דרכם לתהילה היתה סלולה. היום אני יודעת שהם בודאי התכוננו, השתדלו והתכוונו מאוד לפני אותו "מזל". ולא סתם הזמינו דווקא אותם להחליף מקום 
טיפים מצולמים בנושא יחסי ציבור למופעי במה כאן  

רוצים לשמוע עוד?

אנא פנו ליהודה קורן 052-3350928. yodak8@smile.net.il לתיאום פגישה

בהצלחה, צוות אוצר תרבות